Salah satu keperluan akademik di sekolah ialah kebolehan menulis. Kebolehan
menulis diperlukan untuk semua mata pelajaran di sekolah. Guru sangat kenal
akan tulisan buruk, dan selalunya marah kerana ia terpaksa memeriksa
beratus-ratus halaman tulisan dalam setahun yang susah hendak di-bacanya.
Berbagai-bagai cara telah dikemukakan untuk mengesan, atau membuat saringan
mengenai kebolehan menulis. Cara yang paling mudah ialah dengan melihat
tulisan-tulisan murid yang sedia ada dalam buku latihan, atau ringkasan. Walau
bagaimanapun, cara ini kurang memuaskan, kerana ada murid yang tulisannya
memuaskan jika diberi masa yang cukup, dan murid itu juga mungkin tidak dapat
menulis dengan jelas jika masa ini dihad¬kan. Dengan itu, cara yang dapat
mengawal kedua faktor ini ( iaitu masa dan tulisan) adalah lebih baik.
Cara berikut untuk mengesan, atau membuat saringan mengenai kebolehan menulis mudah digunakan oleh guru bilik darjah.
(a) Tidak mengandungi perkataan yang akan menghentikan murid menulis kerana kerumitan mengeja.
(b) Mempunyai isi kandungan yang dalam pengalaman dan dapat difahami oleh murid.
2. Setelah murid membaca
ayat yang diberikan beberapa kali dan setelah kenal semua kandungannya, guru
boleh memberitahu murid supaya menulis ayat tersebut lima kali dengan tulisan
yang terbaik dan masanya pun tidak dihadkan.
3. Setelah semua murid
selesai menulis, guru menyuruh mereka menulis ayat yang sama seberapa banyak
yang mereka boleh dalam masa tiga minit. Setelah tiga minit, guru akan menyuruh
mereka berhenti clan mengutip tulisan tersebut.
(a) Kualiti tulisan dalam ujian yang tidak menghadkan masa.
(b) Kaitan kualiti di antara tulisan dalam ujian yang tidak menghadkan masa dan ujian yang menghadkan masa.
(c) Kadar penulisan dalam ujian yang masanya terhad dikira seperti berikut: Jumlah perkataan dibahagi dengan masa).
5. Dari ujian ini, murid-murid berikut memerlukan
latihan pemulihan tulisan.
(a) Murid yang tulisannya terlalu buruk dan tidak dapat dibaca dalam ujian yang masanya dihadkan.
(a) Murid yang tulisannya terlalu buruk dan tidak dapat dibaca dalam ujian yang masanya dihadkan.
(b) Murid yang tulisannya tidak mudah dibaca dalam
ujian yang tidak mengehadkan masa.
(c) Murid yang kadar penulisannya terlalu lambat.
(d) Murid yang tulisannya terlalu condong ke kiri,
atau yang tulisannya terlalu besar, atau terlalu kecil untuk dibaca dengan mudah.
Cara mengesan murid
yang tulisannya tidak mudah dibaca seperti ini biasanya memadai untuk situasi
bilik darjah. Cara lain ialah dengan menggunakan Skel Tulisan yang telah
disediakan dengan contoh-contoh tulisan bersama dengan kualiti mutunya.
Skel-skel ini telah disediakan berdasarkan kajian yang luas, dan dari kajian
ini satu skel purata disediakan yang dapat diperkait¬kan dengan darjah murid
Dengan menggunakan
Skel Tulisan ini, sesuatu darjah dapat dibandingkan dengannya. Contoh-¬contoh
skel ini ialah ‘Thorndike Scale for Handwriting',`Ayres Measuring Scale for
Handwriting (Gettysburg Edition) ‘,`American Handwriting Scale', dan
'Minneapolis Handwriting Scale'. Walau bagaimanapun, skel-skel ini hanya
merupakan alai mengesan (atau saringan) dan tidak dapat menentukan kelemahan
seperti yang dibuat dalam diagnosis.
Setelah murid yang
memerlukan pengajaran pemulihan dalam penulisan dikesan, guru harus dapat
membuat diagnosis, atau menentukan apakah jenis kelemahan murid tersebut. Cara
yang mudah untuk melaksanakan proses diagnosis ini ialah dengan membaca tulisan
murid, dan menandakan semua huruf yang tidak mudah dibaca, atau yang memerlukan
penelitian kali kedua.
Sediakan jadual
senarai semua murid dan catatkan kelemahan setiap murid. Perkara ini mudah
dibuat dengan meng¬gunakan Carta 'The Pressey Chart for Diagnosis of
Illegibilities in Handwriting'. Carta ini boleh disediakan berdasarkan
penyelidikan tulisan murid yang menunjukkan berbagai-bagai jenis tulisan dan
bentuk tulisan yang tidak dapat dibaca.
Dari penyelidikan Pressey, untuk menyediakan cartanya itu, beberapa huruf
didapatinya sering menimbulkan kerumitan. Contohnya huruf kecil r,n,e,a,o,s dan
t.menyebabkan kesilapan menulis lebih daripada 50%. Huruf yang paling
menimbulkan kerumitan ialah r, diikuti dengan huruf n. Kesilapan yang sering
berlaku ialah menulis r seperti i, n seperti u, menutup e, membuat d seperti
cl, o seperti a dan a seperti u. Huruf besar biasanya mudah dibaca, kecuali
huruf L Oleh kerana tujuh huruf kecil dan satu huruf besar ini menyebabkan
tulisan yang susah dibaca, adalah munasabah jika pengajaran pemulihan dalam
penulisan diarahkan kepada menulis bentuk-bentuk huruf ini dengan betul. Teknik
seperti ini telah menghasilkan tulisan yang memuaskan di kalangan murid sekolah
rendah.
CARA-CARA MENGATASI MASALAH TULISAN
Guru perlulah
memberi latihan dan pengukuhan yang secukupnya dalam peringkat-peringkat
permulaan dan mendirikan asas. Penerangan, tunjuk cara serta contoh-contoh yang
jelas dan betul perlulah diberi agar sesuai dengan tahap keupayaan murid secara
individu supaya dapat diikuti dengan mudah. Guru adalah model atau contoh yang
menjadi ikutan murid-murid. Tulisan dan cara-cara guru menulis contoh yang akan
disalin oleh murid-murid hendaklah dibuat dengan teliti dan betul.
Kad-kad tulisan
dan lembaran-lembaran kerja bertulis perlulah disediakan oleh guru dengan
sempurna. Seberapa boleh banyakkan latihan dan berikan bantuan individu. Guru
juga perlu membuat pertimbangan harus dibuat bagi menentukan ketika sesuai
seseorang kanak-kanak itu tidak digalakkan lagi untuk menggunakan getah
pemadam.
KAEDAH
PENGAJARAN PEMULIHAN TULISAN DAN PENILAIANNYA
Pengajaran
pemulihan tulisan bagi murid-murid sekolah rendah adalah berdasarkan pengajaran
tulisan yang betul dan kukuh. Bahasa bertulis memerlukan perhubungan dengan
bahasa dalam diri penulis, atau dalam fikirannya. Perihal menghubung¬kan bahasa
lisan dengan bahasa fikiran adalah amat sukar. Dengan sebab ini, maka usaha
pengajaran permulaan dalam penulisan biasanya amatlah susah, walaupun murid
tersebut tiada kesusahan membentuk huruf. Seperti pengajaran bahasa juga,
penulisan adalah lebih mudah dipelaj ari ketika murid masih kanak-kanak kecil lagi,
seperti pada umur empat tahun setengah.
Latihan permulaan
untuk kanak-kanak kecil ini haruslah menggunakan pensil, atau krayon.
Langkah-langkah untuk mengajar mernegang pensil, atau krayon adalah seperti
berikut:
1. Murid disuruh mernegang pensil dengan semua jari mengelilingi pensil tersebut. Kemudian, murid diberitahu supaya membayangkan bahawa mereka sedang mengacau kuih. Mereka patut mengacau dari kanan ke kiri dalam besen yang bulat, dan seluruh anggota tangan harus dihayun; bukanlah setakat tapak tangan sahaja.
1. Murid disuruh mernegang pensil dengan semua jari mengelilingi pensil tersebut. Kemudian, murid diberitahu supaya membayangkan bahawa mereka sedang mengacau kuih. Mereka patut mengacau dari kanan ke kiri dalam besen yang bulat, dan seluruh anggota tangan harus dihayun; bukanlah setakat tapak tangan sahaja.
2. Apabila murid telah mahir membuat pergerakan
bulat ini, murid ditunjukkan bagaimana tiga jari harus berada di sebelah
belakang pensil. pensil harus dipegang dengan ibu jari dan jari telunjuk.
3. Murid disuruh menggerakkan pensil naik dan turun
dengan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk, sambil membiarkan tiga jari yang
lain berada di keadaan senang dan selesa.
4. Kemudian, murid disuruh meletakkan ibu jari dan
jari telunjuk hampir dengan mata pensil dan disuruh melatihkan kawalan jari di kedudukan ini.
5. Setelah itu, murid diajar melonggarkan pegangan
pensil oleh ibu jari serta, jari telunjuk, supaya pensil dapat bersandar ke atas jari tengah (jari
hantu) di kedudukan yang betul.
Murid-murid harus
diajar membuat berbagai-bagai bentuk dengan menggunakan jari mereka. Latihan in
boleh dikelolakan seperti kelas lukisan yang menggunakan kanji dan warna dan
murid-murid disuruh membuat bentuk dengan jari mereka. Bentuk-bentuk yang
penting dan menjadi asas penulisan ialah bulatan, garisan, lengkungan serta
kombinasi lengkungan dan garisan lurus. Titik permulaan harus diberitahu serta
dilukiskan, dan guru harus memberitahu arah dan bentuk yang harus dibuat oleh
murid.
LATIHAN MENULIS
Murid yang sudah
dapat menggunakan pensil boleh disuruh melatih tangan mereka dengan menggunakan
Latihan berikut sebagai panduan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan