Prabacaan
terbahagi kepada 3 peringkat iaitu :-
1.
Pengamatan
penglihatan
2.
Pengamatan
pendengaran
3.
Pergerakan tangan dan mata
Prabacaan merupakan kesediaan murid untuk membaca. Pada peringkat awalnya, kesediaan membaca ditakrifkan sebagai satu peringkat bagi menyediakan kanak-kanak untuk bacaan awal atau bacaan asas. Pada tahap ini, murid didedahkan kepada aktiviti-aktiviti yang boleh mendorong mereka mempertingkatkan ketajaman penglihatan dan pendengaran. konsep kesediaan membaca bukan sahaja meliputi pengajaran kemahiran-kemahiran sebelum bacaan, tetapi juga merangkumi setiap kemahiran sebelum kemahiran membaca secara khusus dan berterusan.
Prabacaan merupakan kesediaan murid untuk membaca. Pada peringkat awalnya, kesediaan membaca ditakrifkan sebagai satu peringkat bagi menyediakan kanak-kanak untuk bacaan awal atau bacaan asas. Pada tahap ini, murid didedahkan kepada aktiviti-aktiviti yang boleh mendorong mereka mempertingkatkan ketajaman penglihatan dan pendengaran. konsep kesediaan membaca bukan sahaja meliputi pengajaran kemahiran-kemahiran sebelum bacaan, tetapi juga merangkumi setiap kemahiran sebelum kemahiran membaca secara khusus dan berterusan.
Abu Bakar
(1994) mengkategorikan aktiviti kesediaan membaca
kepada dua, iaitu peringkat prabacaan dan peringkat bacaan. Peringkat prabacaan
meliputi kemahiran pengamatan pendengaran, kemahiran pengamatan peglihatan,
aktviti koordinasi psikomotor, latihan menajamkan daya ingatan, dan latihan
bahasa pertuturan.Peringkat bacaan pula meliputi kemahiran mengenal abjad
hingga membaca ayat.
Menurut Ismail Zakaria, Salmah Othman dan Elly, Chong
(1992) pula, tahap prabacaan merupakan satu tempoh menyediakan murid untuk membaca. Dengan kata lain,
makna istilah tahap prabacaan dan kesediaan membaca adalah sama. Pada tahap
ini, murid didedahkan kepada aktiviti-aktiviti yang boleh mendorong mereka
mempertingkatkan ketajaman penglihatan dan pendengaran .
Untuk mencapai kemahiran-kemahiran tersebut, aktiviti
pramembaca boleh dilakukan dengan menggunakan permainan huruf, suku kata dan
perkataan untuk mengukuhkan lagi kemahiran tersebut. Guru hendaklah menjalankan
aktiviti melukis garisan-garisan tertentu yang menyerupai huruf. Garisan-garisan
ini hendaklah dimulakan dengan garisan lurus atau bentuk-bentuk yang seimbas
dengan huruf yang diperkenalkan kepada murid.
Di akhir tahun-tahun 1970-an, terdapat laporan-laporan
yang menyatakan ramai murid sekolah rendah (terutama yang tinggal di luar
bandar) yang tidak boleh membaca atau tidak cekap membaca bahasa mereka sendiri
(bahasa Melayu). Tentu banyak sebabnya perkara ‘tidak boleh membaca’ ini
berlaku. Tetapi bagi mencari penyelesaian, elok dikaji semula antara lain,
kaedah mengajar Bahasa Melayu di peringkat awal (Darjah 1 atau 2), dan
menggubal cara yang lebih sesuai, mudah dan berkesan.
Seharusnya sebahagian besar (90%) daripada murid-murid
kita dapat membaca bahan-bahan bacaan yang ‘senang’ pada akhir Darjah 1
persekolahan mereka, jika pengajaran membaca dibuat secara sistematik dengan
mengambil kira hal-hal berikut:
a) Sistem ejaan
Bahasa Melayu adalah ‘alphabetic’ dan fonemik – ertinya ada hubungan yang rapat
di antara simbol/huruf dan bunyinya. (Ini berbeza sekali dengan sistem ejaan
bahasa Inggeris yang amat rumit itu).
b)
Suku kata perkataan-perkataan bahasa Melayu adalah mudah dan jelas (jika
dibandingkan dengan bahasa-bahasa lain –dengan bahasa Inggeris misalnya).
Kedua-dua
ciri dalam bahasa Melayu di atas sahaja seharusnya sudah dapat meyakinkan kita
bahawa kita tidak boleh meniru dan mengambil terus kaedah mengajar membaca
bahasa Inggeris untuk mengajar membaca di peringkat awal.
c) Murid-murid
Melayu (termasuk sebahagian besar murid-murid Bukan Melayu) yang melangkah
masuk ke Darjah 1 rata-rata telah pun mengetahui bahasa Melayu dan mempunyai
perbendaharaan kata bahasa Melayu yang mencukupi untuk mereka terus belajar
membaca bahasa Melayu. Ertinya mereka belajar bahasa Melayu sebagai bahasa
pertama, bukan sebagai bahasa kedua (misalnya bahasa Inggeris). Jika kita
meniru kaedah mengajar membaca bahasa Inggeris (sebagai bahasa kedua) untuk
mengajar mambaca bahasa Melayu sudah tentu ini akan membawa kepayahan dan
kelambatan untuk murid-murid kita belajar membaca bahasa kita.
Terdapat pelbagai kaedah mengajar membaca yang pernah digunakan
oleh guru-guru kita – ‘kaedah abjad’ , ‘kaedah fonik’, ‘kaedah pandang dan
sebut’, ‘kaedah eklektik’ dan sebagainya. Bahan-bahan untuk murid berlatih
membaca sendiri adalah penting, ini kerana jika murid-murid tidak mempunyai
bahan-bahan atau buku yang boleh mereka membaca di masa lapang atau di rumah,
pembinaan kemahiran membaca akan terencat. Ini terutamanya akan berlaku di
kalangan murid-murid di luar bandar atau daripada keluarga miskin di mana
bahan-bahan bacaan di rumah sangat kekurangan. Agak munasabah kenyataan bahawa
murid-murid akan menambah kecekapan membaca dengan terus diberi kemudahan untuk
mereka membaca.
Dalam rancangan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (3M) nanti,
kejayaannya – dari segi matlamat supaya semua murid dapat membaca, menulis dan
mengira – bergantung besar atas faktor adanya bahan-bahan dan buku-buku yang
sesuai, beragam dan mencukupi untuk murid-murid membaca. Bahan-bahan itu
haruslah menarik dan berisi : berbagai ‘ilmu pengetahuan’, mesej moral, dan
sebagainya.
Kaedah Mengajar Murid-murid Membaca di Peringkat Awal
Masalah murid-murid sekolah tidak dapat membaca, atau tidak dapat
membaca dengan cekap, sebenarnya telah lama dirasakan oleh guru-guru. Hanya
sejak beberapa tahun kebelakangan ini saja hal tersebut diberi perhatian yang
lain, dan daripada beberapa kajian yang dibuat nampaknya masalah ini masih agak
serius.
Sudah wajarlah masalah pembelajaran membaca (termasuk menulis dan
mengira) diberi perhatian oleh semua pihak : Kementerian Pelajaran, guru-guru,
dan ibu bapa, kerana di dalam sistem pelajaran formal, ketiga-tiga kemahiran
itu menjadi alat yang asas untuk kanak-kanak mempelajari Ilmu Sains, Ilmu Alam,
Sejarah, Kesusasteraan, Sivik, Muzik, Perdagangan, Pertanian, Seni Perusahaan,
mata pelajaran Teknikal, Agama serta pengetahuan dan kemahiran lain.
Kemahiran 3M adalah ‘alat’ asas untuk seseorang meneroka ilmu,
mencipta, dan membuat komunikasi. Dalam konteks dunia hari ini, kecekapan dalam
menguasai 3M amat diperlukan, lebih-lebih lagi untuk urusan kehidupan
sehari-hari. Maksudnya, definisi had minimum dalam kemahiran membaca setakat
‘mengenal huruf’ sudah tidak memadai lagi. Taraf minimum yang harus dianggap
sebagai ‘functionally literate’ di Malaysia hari ini harus didasarkan pada
keupayaan seseorang itu membaca dan memahami tulisan di dalam suratkhabar, dan
menulis surat-surat urusan harian sendiri. Taraf pencapaian minimum inilah yang
harus dapat dicapai oleh 90% daripada murid-murid sekolah apabila mereka sampai
ke Tingkatan 3.
Untuk mencapai taraf kemahiran ini, asas-asas yang kukuh perlu
dibina secara progresif dari awal. Barangkali bagi 90% daripada kanak-kanak
dalam negara kita, mula mengenal huruf hanya apabila mereka menjejakkan kaki di
bangku sekolah. Kebanyakan kita juga mula belajar membaca apabila kita
bersekolah. Hal ini sengaja ditekankan kerana sudah diterima sebagai ‘biasa’
bahawa di antara tugas utama guru-guru di sekolah dasar ialah mengajar
kanak-kanak supaya dapat membaca dan menulis.
Jika ini belum dicapai, apa pun sebab-sebab yang mungkin
diberikan, tugas guru belum dikira sempurna. Masyarakat kita sentiasa
mengharapkan sistem persekolahan kita memberikan kecekapan membaca, menulis dan
mengira kepada anak-anak, dan jika ramai yang tidak mendapat kemahiran
tersebut, maka sistem persekolahan itu dianggap gagal, dan harus dikaji semula
serta dipulihkan.
Walau bagaimanapun tidaklah dicadangkan apa-apa pemulihan yang
besar di dalam sistem pelajaran kita, hanya sekadar untuk meninjau beberapa
kaedah mengajar di peringkat awal : (beberapa definisi dan andaian asas)
a) Peringkat
permulaan membaca di sini ditafsirkan sebagai peringkat permulaan membaca yang
dihadapi oleh sebahagian besar murid-murid Darjah 1, di sekolah-sekolah dasar
kita;
b) Kebanyakan
daripada murid-murid ini adalah ‘normal’ dari segi keupayaan atau kebolehan
mereka belajar;
c) Murid-murid
ini telah pun mempunyai kemahiran bahasa Melayu lisan (walaupun mungkin dalam
bentuk dialek), menguasai perbendaharaan kata yang ‘mencukupi’ akibat daripada
lahir di dalam keluarga Melayu, atau bercampur-gaul dengan orang-orang Melayu.
Dengan kata lain mereka belajar membaca bahasa Melayu sebagai bahasa pertama.
KAEDAH
PENGAJARAN YANG BIASA DIBUAT.
Kaedah abjad
Kaedah Abjad bolehlah dianggap sebagai kaedah mengenal nama-nama
huruf yang digunakan dalam tulisan Melayu; a,b,c…hingga z. Murid-murid diajar
menghafal nama-nama huruf ini mengikut aturannya a,b,c,…z. kadang-kadang ada
nyanyian yang menggunakan huruf-huruf sebagai liriknya. Setelah beberapa minggu
barulah disebutkan huruf-huruf vokal: a,e,i,o,u. Selepas itu dibina suku-suku
kata “ba – tu”, “ka – ki” dan sebagainya, dan diikuti pula dengan mengeja
perkataan-perkataan. Kemudian barulah diberi latihan membaca ayat-ayat yang
pendek.
Murid-murid hanya mengambil masa tiga hingga empat bulan, atau
lebih untuk mengetahui nama-nama huruf hingga tahu membaca ayat-ayat .Kaedah
abjad yang begini hanyalah menegaskan hafalan-hafalan yang agak kurang bermakna
bagi kanak-kanak. Memulakan pengajaran membaca dengan menegaskan pengenalan dan
hafalan nama-nama huruf, sebenarnya menegaskan sesuatu yang boleh membosankan
murid-murid. Saya kira kaedah ini mengambil masa yang agak panjang sebelum
murid-murid itu dapat merasa gembira atau puas.
Kaedah ‘Pandang dan Sebut’ (look and say)
Kaedah Pandang dan Sebut ini atau juga pernah disebut dengan nama
Kaedah Seluruh Perkataan (whole word) ini bolehlah dianggap sebagai reaksi
kepada kelemahan-kelemahan yang terdapat pada Kaedah Abjad. Kaedah itu lebih
bermakna daripada Kaedah Menghafal ‘nama setiap huruf itu’. Misalnya batu,
rumah, sekolah, budak, pokok, meja, pensel dan sebagainya. Perkataan-perkataan
yang ditulis penuh adalah difikirkan lebih bermakna daripada pecahan tiap-tiap
hurufnya. Jadi Kaedah Pandang dan Sebut (atau Kaedah Seluruh Ayat) ini
dijadikan asas untuk mengajar murid-murid membaca. Kerap kali ditunjukkan
seluruh perkataan-perkataan seiring dengan gambar-gambar yang dilambangkannya.
Perkataan rumah ditulis di tepi atau di bawah gambar rumah, perkataan pensel,
dan sebagainya. Kadang-kadang digunakan kad-kad imbasan yang menunjukkan gambar
dan perkataan.
Jadi dalam kaedah ini murid-murid cuba ‘mengenal’ keseluruhan
lambang-lambang itu untuk mendapat membaca. Mereka harus mengenal beberapa
puluh ‘lambang perkataan’ sebelum boleh membaca ayat-ayat. Kemudian baru diajar
mengeja tiap-tiap perkataan, dan mengenal nama huruf-huruf yang mewakilinya.
Pada ketika dahulu (bahkan bagi setengah-setengah ahli pendidik
sekarang pun) kaedah Pandang dan Sebut ini sangat ditegaskan. Mereka kuat
dipengaruhi oleh ahli-ahli pendidik mengajar membaca bahasa Inggeris. Di
sebalik menggunakan kaedah ini untuk mengajar, bahasa Inggeris ialah bahasa
yang tidak mempunyai sistem ejaan fonemik yang sempurna, bercelaru dari segi
symbol-sound relationship. Kecelaruan ini menyebabkan ahli-ahli pendidik bahasa
menganggap kaedah Pandang dan Sebut itu lebih sesuai dan bermakna untuk
mengajar permulaan membaca. Tetapi, sejak beberapa tahun kebelakangan ini
kaedah ini dikritik semula, sebab didapati ramai murid biasa (terutama di
Amerika Syarikat) yang tidak boleh membaca.
Kemahiran murid-murid
‘mengenal’ perkataan-perkataan tidak dapat menjelma dengan cepat. Bahkan ramai
yang menghafal ‘perkataan-perkataan’ berdasarkan gambar daripada ‘mengenal’
perkataan-perkataan, dan murid-murid ini sukar mengenal perkataan-perkataan
yang ‘baru’. Jadi, baru-baru ini timbul semula hujah-hujah dan kajian-kajian
yang membuktikan bahawa kaedah fonik mungkin lebih sesuai dan berkesan daripada
kaedah Pandang dan Sebut untuk mengajar permulaan membaca bahasa Inggaris.
Kaedah Pandang dan Sebut ini lebih sesuai digunakan untuk mengajar
bahasa-bahasa yang memakai sistem tulisan ideografik (atau lebih tepat lagi
logografik) seperti sistem ejaan bahasa Cina, yang melambangkan sesuatu benda,
idea, dan sebagainya (satu morfem) dengan satu perkataan.
Oleh sebab sistem ejaan bahasa Melayu rata-rata adalah fonemik
(satu huruf boleh dikatakan melambang satu ‘bunyi’ – lebih fonemik daripada
misalnya sistem ejaan bahasa Inggeris) maka agak tidak begitu munasabah bagi
Kaedah Pandang dan Sebut ini digunakan untuk mengajar permulaan membaca bahasa
Melayu, terutama mengajar murid-murid Melayu. Kaedah ini akan menyusahkan dan
melambatkan lagi murid-murid mencapai kemahiran membaca bahasa Melayu.
Kaedah Fonik
Pada asasnya kaedah ini adalah untuk mengajar murid-murid melihat
hubungan di antara simbol (huruf) dan ‘bunyi’ (grapheme phoneme relationship)
supaya kemudian mereka dapat membaca (membunyikan) perkataan-perkataan baru
yang mereka hadapi.
Murid-murid tidak diajar nama-nama huruf, diajar ‘bunyi-bunyi’
huruf. Ertinya lambing huruf terus dikaitkan dengan bunyinya. Misalnya ‘a’
dibunyikan ‘aa…’, ‘t’ – ‘tah’, ‘s’ –‘ss’. ‘u’ – ‘uu…’, ‘z’ – ‘zz…’, dan
sebagainya. Setelah mereka tahu hubungan tiap-tiap huruf dengan bunyinya, suku
kata pula dibina. Misalnya, ‘ba’, ‘da’, ‘tu’, ‘ka’, ‘lu’, ‘mi’ dan sebagainya.
Kemudian baru digabungkan suku-suku kata ini menjadi perkataan-perkataan –
‘dada’, ‘batu’, ‘kata’, ‘lalu’, dan sebagainya. Seterusnya murid-murid diberi
latihan membaca ayat-ayat yang menggunakan perkataan-perkataan ini.
Nyata sekali, oleh sebab sistem ejaan bahasa Melayu kita adalah
fonemik, (iaitu ada hubungan yang agak teratur di antara ‘huruf’ dan
‘bunyinya’), dan oleh sebab suku kata kebanyakan perkataan Melayu agak jelas,
maka kaedah fonik ini sesuai sekali digunakan untuk mengajar permulaan membaca
perkataan-perkataan Melayu. Sekurang-kurangnya kaedah ini adalah lebih
munasabah dan mungkin lebih berkesan dibandingkan dengan Kaedah Abjad dan
Kaedah Pandang dan Sebut.
Kelemahannya ialah kaedah ini masih memerlukan murid-murid
menghafal bunyi huruf yang kurang bermakna pada permulaannya. Dan biasanya masa
yang agak panjang diambil untuk mereka mengenal semua bunyi huruf dan suku kata
sebelum mereka membaca perkataan-perkataan dan ayat-ayat yang bermakna.
Kaedah Eklektik
Kaedah ini adalah kaedah Campuran – campuran kaedah-kaedah
mengikut kesesuaian murid, situasi bilik darjah dan bahan-bahan bacaan yang
digunakan. Ada yang menggunakan penujuan sintetik, ada penujuan analitik dan
ada pula penujuan sintetik-analitik.
Terdapat
pelbagai lagi jenis Kaedah Eklektik ini. Bagi bahasa Melayu, kesan yang
didapati apabila seseorang menyebutkan Kaedah Eklektik ini, ialah seolah-olah
mereka memikirkan Kaedah ini adalah yang paling sesuai untuk mengajar membaca bagi
kanak-kanak Melayu kita.
Kemudian jika
diperhatikan betul-betul cara Kaedah ini diterapkan, agak banyak yang mengajar
kurang sistematik. Jadi kerap kali Kaedah ini menjadi akedah cacamurba, kerana
asas gabungan itu kurang diperhatikan.
Apa yang harus
difikirkan dan diciptakan ialah kaedah mengajar ‘eklektik’ tetapi sistematik,
yang mengambil perhatian keistimewaan sifat-sifat ejaan bahasa Melayu, struktur
suku-katanya, dan tatabahasanya di suatu pihak, dan keadaan pembelajaran
murid-murid Melayu di pihak lain. Maksudnya kita harus menciptakan Kaedah
Eklektik yang sesuai untuk mengajar membaca bahasa Melayu sebagai bahasa
pertama; tetapi Kaedah itu haruslah sistematik
KAEDAH GABUNGAN YANG DICADANGKAN
Kaedah gabungan untuk mengajar membaca bahasa Melayu kepada
murid-murid peringkat awal (prabacaan) yang dicadangkan di sini berasaskan
hal-hal berikut:
a) Sistem ejaan bahasa Melayu adalah mengikut abjad dan fonemik –
ertinya ada hubungan yang rapat di antara simbol/huruf dan bunyinya.
b)
Suku kata perkataan-perkataan Melayu adalah jelas (jika dibandingkan dengan
bahasa-bahasa lain – dengan bahasa Inggeris misalnya).
c)
Ciri-ciri yang baik daripada ‘kaedah fonik’ dan ‘kaedah pandang dan sebut’
boleh digabungkan.
d)
Murid-murid Melayu yang baru melangkah masuk ke Darjah 1 rata-rata telah pun
mempunyai perbendaharaan bahasa Melayu yang mencukupi untuk terus belajar
membaca.
Kaedah yang dicadangkan ini menegaskan yang kita boleh
menggabungkan terus ‘kaedah fonik’ dan ‘kaedah pandang dan sebut’ dalam satu
pelajaran membaca, pada peringkat awal. Kita tidak perlu menunggu murid-murid
mengetahui semua nama huruf, bunyi huruf dan suku kata sebelum mereka disuruh
membaca perkataan-perkataan atau ayat. Malahan kita tidak begitu perlu
memperkenalkan dan mengajar abjad dan bunyi huruf dari a, b, c… sampai z
secara tertib biasa.
Kaedah gabungan ini mencadangkan biar murid-murid diperkenalkan
kepada bunyi beberapa huruf vokal dan konsonan, dan kemudian terus membunyikan
suku kata dan perkataan-perkataan yang bermakna, dalam satu dua pelajaran.
Dengan cara begini dalam dua, tiga pelajaran saja mereka akan terus dapat
membaca beberapa perkataan dan ayat, dan merasa bangga yang mereka boleh
membaca serta faham akan yang dibaca.
Untuk menjelaskan kaedah ini secara konkrit, terdapat beberapa
contoh:
a) Mulakan
dengan perkenalkan bunyi dua atau tiga huruf vokal:
a o u dengan
menggunakan kad imbasan (flash card). Buat latihan membunyikan huruf ini
beberapa kali, selang-seli.
b) Kemudian
perkenalkan pula bunyi dua atau tiga huruf konsonan, misalnya:
d k m dengan
menggunakan kad imbasan, dan buat latih-tubi beberapa kali supaya semua murid
dapat melafazkan bunyi tiap-tiap lambang itu dengan jelas.
c) Gabungan
bunyi tiap-tiap huruf konsonan dengan huruf vokal supaya menjadi suku kata:
da di du
ka ki k u
sa si su
Seterusnya bentukkan beberapa perkataan yang bermakna, misalnya:
ba ba baba
bu bu bubu
da da dada
ku ku kuku
Ulangkan ini
beberapa kali, kemudian gabungkan dua perkataan menjadi ayat dan latihan
murid-murid membacanya:
baba bubu
dada kuku
d) Perkenalkan
gabungan lain:
a ku aku
a da ada
i ni ini
i tu itu
bu ku buku
ba ba baba
bu ka buka
ba ju baju
Seluruh murid-murid
membaca ayat-ayat berikut daripada beberapa perkataan di atas:
aku ada buku
aku buka baju
ini buku aku
itu baju aku
Kemudian
gantikan ‘aku’ dengan ‘baba’ dan ulang membacanya.
Seterusnya baca
ayat-ayat ini pula:
buku dia
buku baba
buku aku/ku
Gantikan ‘buku’
dgn ‘baju’, ‘baju’, dan ‘kuku’ dan ulang bertubi-tubi dengan kad
imbasan.
e) Perkenalkan
gabungan bunyi lain pula seterusnya.
i bu ibu
bu di budi
u da uda
budi ibu
budi ibuku
budi uda
di a dia
ka ki kaki
kaki dia
kaki ibu
kaki kuda
Suruh murid
membaca ayat-ayat yang menggunakan berbagai-bagai perkataan yang dicipta:
ibu buku
baba uda bubu
udaku ada kuda
dia kaki kuda
buku uda
Begitulah beberapa contoh kaedah gabungan yang boleh diajar di
dalam tiga, empat hari, sejam sehari. Dalam seminggu sahaja murid-murid boleh
mengenal huruf-huruf a, e, i, o : b, d, k dan membaca suku kata,
perkataan-perkataan dan ayat yang dibentuk daripadanya.
Kesediaan Membaca
Kesediaan membaca bermaksud kemampuan seseorang untuk menerima
pengajaran dari segi mental, emosi dan fizikal. Secara luas, kesediaan membaca
melibatkan sebarang aktiviti sebelum sesuatu peringkat bacaan dimulakan, sama
ada di peringkat mendirikan asas, mengukuhkan asas mahupun peringkat-peringkat
lain yang lebih tinggi.
Secara khusus, iaitu untuk kanak-kanak yang belum didedahkan
dengan sebarang aktiviti bacaan, kesediaan membaca merangkumi kebolehan
fizikal, emosi dan mentalnya untuk menerima pengajaran bacaan asas. Dari segi
fizikal kemampuan kanak-kanak dapat dilihat dari sudut keupayaan alat-alat
sebutannya menghasilkan bunyi-bunyi yang akan diajarkan, keupayaan matanya
mengecam bentuk, dan keupayaan pendengarannya mengecam bunyi-bunyi.
Dari segi emosi, kemampuan kanak-kanak dapat dilihat dari segi
mintanya terhadap bahan-bahan bacaan (seperti bermain dengan bahan bacaan,
membelek-belek bahan bacaan, melihat bahan bacaan, dan berminat melihat orang
di sekitarnya membaca) dan minatnya untuk mendengar bacaan, khususnya yang
berupa cerita. Dari segi mental, kemampuan kanak-kanak dapat dilihat dari segi
keupayaannya mengingat apa-apa yang diberitahu dan kebolehannya menyatakan
semula apa-apa yang telah diketahuinya.
Dari segi umur, ada kanak-kanak bersedia membaca seawall umur
empat tahun dan ada pula kanak-kanak yang hanya bersedia membaca setelah
berumur enam tahun. Selain faktor fizikal, emosi dan mental, factor
persekitaran amat mempengaruhi kesediaan kanak-kanak membaca. Sebagai contoh,
kanak-kanak yang terdedah dengan pelbagai jenis bahan bacaan sejak lahir,
sentiasa melihat orang di sekeliling membaca dan ada pula orang yang membacakan
buku cerita untuknya akan lebih cepat bersedia membaca berbanding dengan
kanak-kanak sebaya yang tidak mendapat peluang yang sama.
Syed Abu Bakar (1994) menyatakan
bahawa peringkat kesediaan membaca sangat penting. Menurutnya, “Jika tahap ini
tidak dapat dicapai terlebih dahulu, usaha untuk mengajarkan kemahiran membaca
bukan sahaja sia-sia, malah boleh menimbulkan kesan yang amat buruk kepada
kanak-kanak, ibubapa dan guru.” Beliau berpendapat, konsep kesediaan membaca
ini samalah dengan keadaan semula jadi yang dialami oleh kanak-kanak dalam
perkembangan otot-otot tubuh mereka. Umpamanya sebelum mereka boleh berjalan,
mereka perlu meniarap, merangkak dan berdiri terlebih dahulu. Kebolehan
menggerakkan otot-otot tertentu mengikut urutan sebelum berjalan dapat dianggap
sebagai pecahan kemahiran berjalan. Keadaan yang sama berlaku untuk kemahiran
membaca, Cuma bentuknya berbeza. Berdasarkan pandangan Syed Abu Bakar ini dapat kita
rumusan perbandingan perkembangan kanak-kanak dengan peringkat-peringkat bacaan
seperti yang di bawah. Meniarap (aktiviti kesediaan membaca) merangkak (
aktiviti mendirikan kemahiran asas membaca) ,berdiri (aktiviti pengukuhan
kemahiran asas membaca ,berjalan ( mahir membaca peringkat rendah) , berlari (
mahir membaca peringkat tinggi)
Aktiviti Kesediaan Membaca
Syed Abu Bakar (1994) mengkategorikan
aktiviti kesediaan membaca kepada dua, iaitu peringkat prabacaan dan peringkat
bacaan. Peringkat prabacaan meliputi kemahiran pengamatan pendengaran,
kemahiran pengamatan penglihatan, aktiviti koordinasi psikomotor, latihan
menajamkan daya ingatan dan latihan bahasa pertuturan. Peringkat bacaan
meliputi kemahiran mengenal abjad hingga membaca ayat.
Menurut Ismail Zakaria, Salmah
Othman dan Elly Chong (1992) pula, tahap
prabacaan merupakan satu tempoh menyediakan murid untuk membaca. Dengan kata
lain, makna istilah tahap prabacaan dan kesediaan membaca adalah sama. Pada
tahap ini murid didedahkan kepada aktiviti-aktiviti yang mendorong mereka
mempertingkatkan ketajaman penglihatan dan pendengaran. Penekanan juga perlu
diberi kepada pengalaman yang membolehkan murid membentuk kelaziman membaca
dari kiri ke kanan dan dari atas ke bawah : Untuk mencapai tujuan ini,
aktiviti-aktiviti yang terdapat dalam Buku Sumber Bahasa Malaysia Tahun 1
(1983) dapat dimanfaatkan oleh para guru. Tiga kategori aktiviti disediakan,
iaitu pengamatan penglihatan, pengamatan pendengaran, dan pergerakan tangan dan
mata.
AKTIVITI PENGAMATAN PENGLIHATAN
-
Aktiviti Pengamatan Penglihatan 1
Menghimpun
gambar benda maujud yang sama jenis, warna dan saiz.
Bahan:
Pelbagai gambar
kereta, baju, lain-lain.
Aktiviti
Murid:
Murid
melaksanakan gambar yang telah dicampuradukkan oleh guru. Aktiviti ini
dilaksanakan secara individu, kelas dan kumpulan.
-
Aktiviti Pengamatan Penglihatan 2
Menggunting dan
menampal berbagai-bagai gambar mengikut tajuk di papan kenyataan atau di buku
skrap kelas.
Bahan: Gambar
benda hidup, benda bukan hidup, benda yang boleh dimakan, benda yang tidak
boleh dimakan, pakaian, dan alat tulis-menulis.
Aktiviti
Guru/Murid:
1. Guru
berbincang dengan murid tentang benda hidup dan benda bukan hidup.
2. Murid
menyebut “benda hidup” atau “benda bukan hidup” sebagai respons terhadap kad
benda yang diimbaskan oleh guru.
3. Guru member
murid kad gambar dan murid melekatkan kad itu di papan kenyataan mengikut
tajuknya seperti benda hidup, pakaian, alat tulis-menulis dan lain-lain.
4. Murid menggunting
gambar dan menampalkannya dalam buku skrap mengikut tajuk tertentu.
AKTIVITI PENGAMATAN PENDENGARAN
-
Aktiviti Pengamatan Pendengaran 1
Mengetuk benda
satu persatu untuk mendapatkan pelbagai bunyi dan mengecam perbezaan bunyinya.
Bahan: Paku, tin,
batang kayu, meja, tempurung, batu.
Aktiviti
Guru/Murid:
1. Guru
memperkenalkan benda-benda yang menghasilkan bunyi seperti tin, paku,
tempurung, batang kayu, meja dan batu.
2. Guru mengetuk
benda itu satu persatu beberapa kali dan murid mendengarnya.
3. Guru mengetuk
dua benda yang berlainan. Murid menyatakan sama ada bunyi benda itu sama atau
tidak.
4. Murid
menyanyi lagu “Mari Bergembira” dengan meniru nyanyian daripada pita rakaman
atau nyanyian atau nyanyian guru sendiri.
-
Aktiviti Pengamatan Pendengaran 2
Mendengar
rakaman dan menyatakan bunyi-bunyi alam seperti bunyi air mengalir, air
menitik, angin kencang, angin menderu, petir, hujan lebat, dan ombak.
Bahan: Pita
rakaman yang mengandungi bunyi air mengalir, air menitik, angin kencang, angin
menderu, petir, hujan lebat, dan ombak. Beberapa gambar carta yang dapat
disesuaikan dengan bunyi-bunyi yang diperdengarkan.
Aktiviti
Guru/Murid:
1. Guru
memperdengarkan bunyi-bunyi daripada pita rakaman.
2. Rakaman
bunyi-bunyi itu diperdengarkan sekali lagi dan murid menyatakan jenis bunyi
itu.
3. Murid-murid
lain memilih gambar yang sesuai dengan bunyi yang dinyatakan.
AKTIVITI PERGERAKAN TANGAN DAN MATA
-
Aktiviti pergerakan Tangan dan Mata 1
Membentuk benda
daripada plastisin, tanah liat atau bubur kertas dan lain-lain.
Bahan:
Plastisin, tanah liat, dan bubur kertas.
Aktiviti
Guru/Murid:
1.
Buat satu atau dua benda daripada bahan yang diberi sebagai contoh.
2.
Berikan bahan kepada murid dan minta mereka membentuk benda atau model yang
disukainya.
3.
Minta murid menceritakan hasil kerja mereka.
-
Aktiviti Pergerakan Tangan dan Mata 2
Melakar bentuk
yang sesuai dari kiri ke kanan, dari kanan ke kiri dan dari atas ke bawah untuk
membolehkan membentuk huruf.
Bahan: Lembaran
kerja, benda maujud (dulang berpasir, model pokok, model tiang bendera, bola,
manik, cawan, air), kertas pendua yang mengandungi perjalanan atau arah yang
dibuat dengan garisan putus-putus.
Aktiviti
Murid:
1. Menggolekkan
bola di atas dulang berpasir dengan jari dari kiri ke kanan dan sebagainya.
2. Murid
memegang cawan plastic yang penuh dengan air dengan tangan kanan dan
menggerak-gerakkan tangan kanan mereka ke kiri ke kanan dan sebaliknya. Teknik
memegang cawan dipelbagaikan.
3. Murid melakar
garis pada dulang pasir dari model pokok ke tiang bendera.
Assalamualaikum...nota2 ni semua sgt baik n mbantu (trutamanya utk buat esaimen..hehe) tp susah ckit kalau xda sumber rujukannya... kalau boleh, mnta tolong sertakan sumber rujukan ye cikgu..trima kasih... saya guru pelatih dr IPGM Kampus Tawau, Sabah. ^_^
BalasPadam